Målgruppe:
Dette seminar retter sig mod
studerende der er interesserede i litteratur, litteraturteori,
kulturteori,
samt filmteori. Kurset udbydes på kandidatuddannelsens 7.
semester, og har til
formål at støtte:
Kursusbeskrivelse:
Der afholdes 8 kursusgange.
Kursussproget er engelsk. Ankerlærer er Bent Sørensen, men
herudover deltager
kolleger med specielle kompetencer med oplæg.
Hver kursusgang fokuserer på eet
område indenfor litteratur, film, kultur eller historieteori. I
hver
dobbelttime er der gæste- eller ankerlæreroplæg i den
første halvdel, og i
anden halvdel er der diskussion, evt. på baggrund af
studenteroplæg eller
ankerlærer-replik, eller på basis af den
fælleslæste tekst.
Første kursusgang er dog en ren
workshop uden teoretisk tekst, da vi starter med en gennemgang af
strukturen i
og kravene til kurset og 7. semester i almindelighed, hvad enten man
har det
som specialesemester eller som ’almindeligt’ kandidatsemester (I bedes
læse
studieordningen som forberedelse).
Forløb:
1. (14/9) Intro v/Bent Sørensen
2. (21/9) Postmodern Genres
v/Bent
Sørensen.
Text: Marjorie Perloff: “Introduction” &
Ralph Cohen: “Do Postmodern Genres Exist?” from M. Perloff (ed.) Postmodern Genres (1989),
University of Oklahoma Press.
3. (28/9) Narratology v/Bent
Sørensen.
Text: Paul Cobley: “In the End: The
Beginning” from Narrative (2001), Routledge New Critical Idiom.
4.
(5/10) Film Theory 1 v/Steen Christiansen.
Text: John Hill: “Film and Postmodernism”, from John Hill and Pamela Church
Gibson (eds.) The Oxford Guide to Film Studies (1998), Oxford
University Press.
5. (12/10) Film Theory 2
v/Torben Bille
Poulsen.
Text: Murray Smith:
“Gangsters,
Cannibals, Aesthetes and Apparently Perverse Allegiances” from
Carl Plantinga & Greg M. Smith (eds.) Passionate
Views (1999),
Johns Hopkins University Press.
6. (19/10) History and
Representation v/Ben
Dorfman.
Texts: Perez Zagorin, “History, the referent, and Narrative:
Reflections on Postmodernism Now” (History and
Theory, Feb 1999. Vol. 38, Iss. 1); Keith Jenkins, “A Postmodern Reply to Perez Zagorin” (History and Theory, May
2000. Vol. 39, Iss. 2); Perez Zagorin, “Rejoinder to a Postmodernist” (History and Theory, May
2000. Vol. 39, Iss. 2).
7. (26/10) Difference & Diversity: Race,
Alterity etc. v/Bent Sørensen.
Text: Paul Cobley: “Beyond Realism” from Narrative
(2001), Routledge New Critical Idiom.
8. (2/11) Postmodern Conditions and Contexts
v/Jørgen
Riber Christensen.
Text: Francois Lyotard: The Postmodern
Condition (1984), University of Minnesota Press.
Man kan som baggrundslitteratur
have glæde af at anskaffe sig Paula Geyh et al. (eds.): Postmodern
American
Fiction: A Norton Anthology (1998), Norton, der
indeholder
mange
primærtekster af de væsentligste amerikanske
postmodernister, samt en del af de
mest kendte teoretiske tekster. Man kan også med fordel
købe Bran Nicol (ed.): Postmodernism
and the Contemporary Novel: A Reader (2002), Edinburgh
University Press,
som indeholder et stort, repræsentativt udvalg af postmoderne (og
postkolonial)
teori.